Stekt ris med sojasås, limesyrad gurka och koriander
Stekt ris med sojasås, limesyrad gurka och koriander
Stekt ris med sojasås, limesyrad gurka och koriander

Stekt ris med sojasås, limesyrad gurka och koriander

849185204560007
Nasi goreng1 gul lök1 vitlöksklyfta1/3 bit ingefära1 röd chili1 bit rödkål, 400 g2 msk neutral oljaSojasås2 msk japansk soja1 msk vatten1 ½ msk socker1 fp basmatiris quick N´ Easy, 250 g2 msk neutral oljaLimegurka1 gurka1 lime1 fp koriander, 20 g
0 kr
1. Förbered: Ta fram en wokpanna eller traktörpanna, ett fat och två skålar.2. Nasi goreng steg 1: Skala lök, vitlök och ingefära. Hacka ingefäran, halvera och skiva löken, vitlöken och chili tunt (kärna ur chilin och ni vill ha mindre hetta). Strimla rödkål i ca 1 cm skivor.3. Nasi goreng steg 2: Hetta upp wokpannan alt traktörpannan på hög värme med neutral olja (2 msk) och börja med att stek rödkålen i ca 3 min. Tillsätt löken, vitlöken, chilin, ingefäran och stek i 3 min. Lägg över på fatet och spara pannan på värmen. Under tiden du steker: blanda japansk soja, vatten och socker i den ena skålen.4. Nasi goreng steg 3: Stek riset i pannan i neutral olja (2 msk) i 5 min. Under tiden: riv skalet och pressa saften från lime i den andra skålen. Skiva gurka tunt (gärna med en mandolin eller osthyvel) och blanda i skålen med lime. Hacka koriander.5. Blanda ner grönsakerna i riset och slå över sojasåsen och blanda runt. Servera direkt ur pannan med limegurkan och koriandern.