Stekt ris med tofu, sojasås, limesyrad gurka och koriander
Stekt ris med tofu, sojasås, limesyrad gurka och koriander
Stekt ris med tofu, sojasås, limesyrad gurka och koriander

Stekt ris med tofu, sojasås, limesyrad gurka och koriander

849736573700000
Limesyrad gurka1 gurka1 lime1 fp koriander, 20 gNasi goreng1 gul lök2 vitlöksklyftor2 msk hackad ingefära½ - 1 röd chili2 msk neutral olja1 fp strimlad rödkål, 200 g1 fp tofu, 400 g2 fp basmatiris quick N´ Easy, 500 g2 msk neutral oljaSojasås4 msk kinesisk soja2 msk vatten2 msk socker
0 kr
1. Förbered: Ta fram en wokpanna eller traktörpanna, ett fat och två skålar.2. Limesyrad gurka: Skiva gurka tunt (gärna med en mandolin eller osthyvel) och blanda med finrivet skal och saft från lime i den ena skålen. Grovhacka koriander och spara till servering.3. Nasi goreng steg 1: Skala lök, vitlök och ingefära. Hacka ingefäran, chili (kärna ur om ni vill ha mindre hetta) och vitlöken. Halvera och skiva löken.4. Nasi goreng steg 2: Hetta upp pannan med neutral olja och stek rödkål, löken, vitlöken, chilin och ingefäran på medelhög värme i ca 3 min. Lägg över grönsakerna på fatet. Spara pannan.5. Nasi goreng steg 3: Tärna tofu i 1 x 1 cm kuber. Stek ris och tofu i pannan i neutral olja på medelhög värme i ca 3 min. Blanda kinesisk soja, vatten och socker i den andra skålen.6. Blanda ner grönsakerna i riset och tofun, slå över sojablandningen och blanda runt. Servera direkt ur pannan, toppa med limesyrad gurka och koriandern.